Stałeś się ofiarą oszustwa?

Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje oraz pierwsze kroki, które należy podjąć jeżeli padłeś ofiarą oszustwa internetowego.

  1. Zgłoś sprawę na infolinię. My zablokujemy dostępy i karty, tak by przestępca, który ma do nich dostęp nie mógł z nich dalej korzystać.

  2. Zgłaszając sprawę opowiedz dokładnie o tym co się stało.

  3. Jeżeli to możliwe wstrzymamy realizację przelewu. Nie ma możliwości technicznej zatrzymania obciążenia karty, ale przyjmiemy od Ciebie zgłoszenie chargeback.

  4. Jeżeli przelew już wyszedł podejmiemy próbę zatrzymania go w docelowym banku. Niestety nie ma gwarancji, że środki wciąż będą na koncie w innym banku.

  5. Twoje urządzenia (komputer, telefon) może zawierać ślady działania przestępców. Policja wskaże jak masz zabezpieczyć to urządzenie. Nie powinieneś już z niego korzystać w celu wykonania innych transakcji.

  6. Składając zawiadomienie na Policję potrzebne będą następujące informacje:

    • kim jesteście (Wasze dane kontaktowe),
    • co i kiedy zrobiliście (np. w dniu x dokonałem zakupu towaru y w serwisie z – najlepiej z dowodem w postaci zrzutu strony, otrzymanego emaila z potwierdzeniem zamówienia itp.),
    • kiedy i jak zapłaciliście (z dowodem w postaci potwierdzenia transakcji, może być wydrukowane ze strony Waszego banku),
    • dlaczego sądzicie, że zostaliście oszukani (brak kontaktu ze sprzedawcą, przekroczony termin dostawy, brak informacji o numerze listu przewozowego),
    • plus wszystkie dowody jakimi dysponujecie (zapis korespondencji ze sprzedawcą, emaile, SMSy, zrzuty ekranów itp.).
  7. Jeżeli masz wrażenie, że funkcjonariusz przyjmujący zlecenie nie bardzo wie co ma robić, poproś go o kontakt z policyjnym koordynatorem ds. walki z cyberprzestępczością.

Więcej o bezpieczeństwie