Stałeś się ofiarą oszustwa?
Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje oraz pierwsze kroki, które należy podjąć jeżeli padłeś ofiarą oszustwa internetowego.
- Strona główna
- Bezpieczeństwo
- Stałeś się ofiarą oszustwa?
-
Zgłoś sprawę na infolinię. My zablokujemy dostępy i karty, tak by przestępca, który ma do nich dostęp nie mógł z nich dalej korzystać.
-
Zgłaszając sprawę opowiedz dokładnie o tym co się stało.
-
Jeżeli to możliwe wstrzymamy realizację przelewu. Nie ma możliwości technicznej zatrzymania obciążenia karty, ale przyjmiemy od Ciebie zgłoszenie chargeback.
-
Jeżeli przelew już wyszedł podejmiemy próbę zatrzymania go w docelowym banku. Niestety nie ma gwarancji, że środki wciąż będą na koncie w innym banku.
-
Twoje urządzenia (komputer, telefon) może zawierać ślady działania przestępców. Policja wskaże jak masz zabezpieczyć to urządzenie. Nie powinieneś już z niego korzystać w celu wykonania innych transakcji.
-
Składając zawiadomienie na Policję potrzebne będą następujące informacje:
- kim jesteście (Wasze dane kontaktowe),
- co i kiedy zrobiliście (np. w dniu x dokonałem zakupu towaru y w serwisie z – najlepiej z dowodem w postaci zrzutu strony, otrzymanego emaila z potwierdzeniem zamówienia itp.),
- kiedy i jak zapłaciliście (z dowodem w postaci potwierdzenia transakcji, może być wydrukowane ze strony Waszego banku),
- dlaczego sądzicie, że zostaliście oszukani (brak kontaktu ze sprzedawcą, przekroczony termin dostawy, brak informacji o numerze listu przewozowego),
- plus wszystkie dowody jakimi dysponujecie (zapis korespondencji ze sprzedawcą, emaile, SMSy, zrzuty ekranów itp.).
-
Jeżeli masz wrażenie, że funkcjonariusz przyjmujący zlecenie nie bardzo wie co ma robić, poproś go o kontakt z policyjnym koordynatorem ds. walki z cyberprzestępczością.