Najczęściej spotykane oszustwa internetowe.

Poniżej przedstawiamy 10 najczęściej spotykanych oszustw zagrażających Tobie podczas surfowania w sieci. Poznaj je, aby nie paść ich ofiarą.

  • Oszustwa Spoofingowe

    Liczba zdarzeń, w których przestępcy podszywają się pod pracownika banku nie maleje. Oszuści doskonalą swoje metody w dalszym ciągu i powołując się między innymi na dział bezpieczeństwa mogą informować Cię przykładowo o następujących sytuacjach:
    - próbie przelewu z Twojego rachunku/ próbie transakcji Twoją kartą,
    - próbie zaciągnięcia kredytu na Twoje dane,
    - próbie włamania na Twój rachunek/kartę kredytową,
    - zaistniałej awarii systemu bankowego,
    - konieczności przeniesienia produktów do innego banku,
    - współpracy zespołów do spraw bezpieczeństwa różnych banków,
    - istniejącym bliżej nie określonym zagrożeniu dla Twoich środków.

    Pamiętaj: Nie podawaj swoich danych przez telefon!

    Przestępcy stwarzają pozory profesjonalizmu i wiarygodności, są dobrze poinformowani, chcąc uśpić Twoją czujność. Oszuści podszywają się pod bank i za pomocą dostępnych aplikacji wykorzystują dowolne numery telefonów jak również wiadomości SMS. Niezależnie od powodu jaki podadzą, będą nakłaniać Cię do zainstalowania aplikacji np. AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer umożliwiającej zdalny dostęp do Twojego urządzenia.

    By umożliwić im kradzież, trzeba otworzyć im „drzwi’. Tym właśnie jest instalacja niebezpiecznych aplikacji. Nie wpuszczaj złodziei, nie daj się oszukać.

    Pod żadnym pozorem nie instaluj nic ani nie klikaj w załączone linki, nie udostępniaj kodów BLIK ani Twojego unikalnego kodu służącego do weryfikacji telefonicznej z bankiem.

    Numer infolinii w połączeniu przychodzącym nie świadczy jeszcze o tym, że dzwoni do Ciebie Twój bank. Każdorazowo po otrzymaniu takiego telefonu nie udzielaj żadnych informacji o swoich finansach, nie kontynuuj rozmowy, rozłącz się i koniecznie zadzwoń sam na infolinię banku, w którym posiadasz produkty celem potwierdzenia i zweryfikowania czy była to próba kontaktu ze strony banku.

  • Aplikacje z nieznanych źródeł

    Przypominamy, że pracownicy Banku kontaktujący się z Klientem NIGDY nie proszą o zainstalowanie na telefonie bądź komputerze jakichkolwiek aplikacji.

    Pod żadnym pozorem nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł ani nie wyrażaj zgody na jakąkolwiek inną formę dostępu do telefonu lub komputera. Jeśli ktoś Cię o to prosi, prawdopodobnie jest to próba zainstalowania szkodliwego oprogramowania na Twoim urządzeniu.

  • Fałszywe strony www

    Zawsze dokładnie sprawdzaj adres strony na której realizujesz transakcję. Oszuści często wykorzystują nazwy znanych usługodawców, podszywając się pod nich tworzą łudząco podobne strony lub dokonują tzw. "nakładki" na tę prawdziwą . Pozyskują w ten sposób wszystkie niezbędne dane do wyprowadzenia Twoich środków z rachunku lub karty kredytowej.

    Poniższe adresy z pozoru niczym się nie różnią:
    - firma.firmax.com
    - firma.firmax_.com

    Mogą jednak prowadzić do dwóch różnych stron.

  • Oszustwa Vishingowe

    Przestępcy podszywają się pod pracowników banku. Dzwonią, powołując się na dział bezpieczeństwa. Mogą informować Cię przykładowo o następujących sytuacjach:
    - o próbie przelewu z Twojego rachunku/ próbie transakcji Twoją kartą
    - o próbie zaciągnięcia kredytu na Twoje dane
    - o próbie włamania na Twój rachunek/kartę kredytową

    By umożliwić im kradzież, trzeba otworzyć im „drzwi’ - tym właśnie jest instalacja niebezpiecznych aplikacji.

    Pod żadnym pozorem nie instaluj nic ani nie klikaj w załączone linki.

    Każdorazowo po otrzymaniu takiego telefonu nie udzielaj żadnych informacji o swoich finansach, nie kontynuuj rozmowy, rozłącz się i koniecznie zadzwoń sam na infolinię Banku w którym posiadasz produkty.

  • Oszustwa związane z zaliczkami i przedpłatami

    Jeżeli korzystasz z serwisów ogłoszeniowych i chcesz nawiązać współpracę z firmami, które świadczą swoje usługi w Internecie - uważaj na prośby o wpłatę zaliczki / przedpłaty. Oszuści obiecują przesłanie produktu, bądź rozpoczęcie realizacji usługi po uiszczeniu części kwoty. Są to zazwyczaj procentowe odpowiedniki pełnej kwoty produktu. Zanim zdecydujesz się na formę przedpłaty, staraj się zweryfikować dane finalnego odbiorcy operacji np. poprzez wyszukanie opinii o nim w sieci. Jednocześnie, gdzie jest to możliwe, korzystaj z innych form płatności, a operacje realizuj za pośrednictwem sklepów np. Allegro, a nie w formie prywatnych operacji 'dogadując się' na finalizację operacji po za serwisami.

  • Oszustwa związane z zakupami przez internet

    Korzystasz z serwisów ogłoszeniowych? Uważaj na oszustów, którzy wysyłają linki za pomocą SMS lub komunikatorów, prowadzących do fałszywych stron internetowych do złudzenia przypominających portale ogłoszeniowe. Poprzez te strony oszuści nakłaniają, do zalogowania się do bankowości internetowej bądź podania danych karty płatniczej. Informują, że to jedyny sposób na odebranie płatności od kupującego.

    Nigdy nie wprowadzaj żadnych danych typu login i hasło oraz numerów kart płatniczych na stronach do których otrzymałeś link.

  • Oszustwa Phisingowe

    Phishing to fałszywe wiadomości e-mail rozsyłane przez oszustów podszywających się pod zaufane instytucje bądź firmy. Zwykle zawierają one załączniki lub prośbę o podanie poufnych danych takich jak nazwa użytkownika i hasło do aplikacji mobilnej lub systemu transakcyjnego, numer karty kredytowej, czy jednorazowy kod autoryzacyjny. Wiadomości takie mogą też zawierać link do fałszywej strony internetowej serwisu transakcyjnego Twojego banku, która wygląda niemal identycznie jak oryginalna.

  • Oszustwa Smishingowe

    Smishing to metoda wykradania środków z kont bankowych z wykorzystaniem fałszywych wiadomości SMS. Do użytkownika wysłana zostaje wiadomość namawiająca do podjęcia działania, w której ofiara proszona jest o podanie nazwy użytkownika i hasła do aplikacji bankowej lub systemu transakcyjnego, danych karty kredytowej, PIN-u, czy dokonania przelewu bądź otworzenia załączonego linku. Zobacz, jak możesz się przed tym chronić.

  • Oszustwa Loteryjne

    Dostałeś wiadomość informującą o wygranej w loterii? Aby odebrać nagrodę musisz skontaktować się z nadawcą poprzez dedykowany adres e-mail? Nie daj się oszukać. Ta forma oszustwa wiąże się z koniecznością wpłacenia pewnej sumy pieniędzy, która pozwoli rzekomo, na przetworzenie i wypłacenie nagrody. Pamiętaj! Żaden serwis nie wypłaca środków i nie kontaktuje się z potencjalnym zwycięzcą. Jednocześnie nie należy kontaktować się np. na wskazane w wiadomościach numery telefonów w celu potwierdzenia słuszności otrzymania wygranej. Po drugiej stronie słuchawki mogą na taki telefon oczekiwać oszuści, a samo połączenie może być dosyć kosztowne.

  • Oszustwa Nigeryjskie

    Oszuści często kontaktują się drogą telefoniczną, bądź mailową prosząc o przesłanie towaru, który planują zakupić od Ciebie w serwisach ogłoszeniowych. W trakcie kontaktu przedstawiają również sfałszowane potwierdzenia realizacji płatności, które mają na celu uśpić Twoją czujność, po to abyś wysłał towar zanim środki z tytułu zakupu do Ciebie dotrą. Finalnie, środki nie docierają nigdy, a przesłany towar z czasem znajduje się już w rękach oszustów. Podobnie jest w przypadku kiedy otrzymujesz informację o tym, że stałeś się spadkobiercą wielkiego majątku. Osoba kontaktująca się z Tobą jest umierająca, ale chce podzielić się zgromadzonymi oszczędnościami? Żeby otrzymać te czekające na Ciebie środki, konieczne jest dokonanie wpłaty pieniędzy, aby rozpocząć proces transferu? Uważaj. Wszystkie operacje spadkowe, bądź przekazanie darowizny, powinno być zrealizowane w sposób legalny i za pośrednictwem notariusza. Oszuści będą prosić o dosłanie kolejnych środków informując, że proces otrzymania spadku / darowizny jest już w finalnej fazie.

Więcej o bezpieczeństwie