Nie ulega wątpliwości, że zakupy online cieszą się coraz większą popularnością. To wygodne rozwiązanie oszczędza sporo czasu i pozwala ominąć kolejki. Niestety, tak jak i w realnym świecie, podczas zakupów wirtualnych możemy paść ofiarą przestępców.

Citi Handlowy radzi, co zrobić, aby zakupy w sieci były jak najbardziej bezpieczne.

1. Zadbaj o swój komputer lub telefon

Dobry program antywirusowy, który w pakiecie będzie miał tzw. zaporę sieciową, to podstawa. Upewnij się także, że na bieżąco aktualizujesz swoje oprogramowanie antywirusowe, system operacyjny i przeglądarki internetowe.

2. Sprawdź opinię o sprzedawcy

Najlepiej dokonywać zakupów za pomocą znanych i sprawdzonych sklepów internetowych. Jeśli jednak korzystasz z mniejszych serwisów, sprawdź ich wiarygodność i opinie również na innych stronach internetowych niż witryna sprzedawcy. Brak pozytywnych opinii o sprzedawcy lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić Twoją czujność. Zwracaj także uwagę, czy sprzedawca podaje swój adres i numer telefonu.

3. Sprawdź, czy połączenie ze sprzedawcą jest bezpieczne

Sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje "https" zamiast "http". Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby Twoje dane nie zostały wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Kliknij na ikonę kłódki, aby sprawdzić czy dana strona posiada certyfikat bezpieczeństwa. Nowoczesne przeglądarki internetowe sygnalizują bezpieczne certyfikaty (certyfikat SSL rozszerzonej walidacji) zmianą koloru paska adresu na zielony.

4. Zachowaj ostrożność klikając w linki - odnośniki umieszczone w mailach od sprzedawcy

Zwracaj uwagę na literówki w adresie URL, zamienioną kolejność liter lub kombinację liter wyglądającą jak inna litera np "r" + "n" wyświetlone obok siebie wyglądają jak "m". Nie klikaj na załącznik lub link umieszczony w e-mailu jeśli nie jesteś pewien, czy wiadomość pochodzi z wiarygodnego źródła lub od wiarygodnego nadawcy. W razie jakichkolwiek wątpliwości, potwierdź wiarygodność wiadomości ze sprzedawcą zanim otworzysz załącznik lub klikniesz na link.

5. Sprawdź oferowane metody płatności

Jeśli sprzedawca oferuje tylko jedną metodę płatności, powinno to wzbudzić Twoją czujność. Zaufane sklepy internetowe oferują klientom przynajmniej kilka opcji zapłaty za zakupy w sieci. Po dokonaniu zakupu, klient proszony jest o wybór metody płatności. W przypadku wyboru płatności za pośrednictwem serwisu transakcyjnego swojego banku, klient zostaje przekierowany na stronę banku, gdzie po zalogowaniu się i dokonaniu autoryzacji płaci za wybrany towar. Upewnij się, że zostałeś przekierowany na stronę banku.

6. Nietypowe opcje dostawy

Jeśli sprzedawca proponuje opłacenie kuriera przez zamawiającego, powinno to wzbudzić Twoją czujność. Zaufane sklepy internetowe organizują wysyłkę samodzielnie uwzględniając koszty wysyłki w rozliczeniu z klientem.

7. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą

Zawsze zachowuj potwierdzenie złożenia zamówienia oraz dokonania płatności za zakup na potrzeby ewentualnej reklamacji.

8. Po zakończeniu transakcji, wyloguj się

W momencie kiedy zakończyłeś zakupy w danym sklepie, koniecznie się wyloguj, aby osoby niepowołane nie uzyskały dostępu do Twojego konta czy danych.

Dowiedz się jak strony Banku Handlowego w Warszawie S.A. wykorzystują pliki cookies do poprawnego działania serwisu Citibank Online, zbierania danych behawioralnych umożliwiających optymalizację stron oraz w celach marketingowych. Jeśli nie chcesz instalować tych plików, przejdź do ustawień swojej przeglądarki.