Edukacja finansowa
Fundacja Kronenberga

Ekonomia jest niezwykle ważną dziedziną, ponieważ bezpośrednio wpływa na jakość naszego życia. Jesteśmy przekonani, że zwiększanie świadomości i wiedzy na temat finansów to najwłaściwsza droga do zdobycia umiejętności efektywnego gospodarowania własnymi środkami finansowymi.

Dlatego też edukacja finansowa jest priorytetowym obszarem działalności Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. W partnerstwie z instytucjami publicznymi prowadzimy następujące programy z zakresu edukacji finansowej.

"Moje Finanse" to największy w Polsce program edukacji finansowej dla młodzieży. Realizowany jest od 2005 roku w ścisłej współpracy z Narodowym Bankiem Polskim i Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Jego celem jest przygotowanie młodych ludzi, do podejmowania racjonalnych i korzystnych dla siebie decyzji finansowych, popartych stale aktualizowaną wiedzą. Dzięki swojej skali daje szansę na bardziej wyedukowane społeczeństwo, które w sposób przemyślany gospodaruje swoimi zasobami finansowymi. Program corocznie dociera do ponad 140 000 młodych ludzi i 1600 nauczycieli. Dotychczas wzięło w nim udział prawie 975 000 uczniów i ponad 13 500 nauczycieli.

"Tydzień dla Oszczędzania" - jest to edukacyjna akcja medialna, prowadzona wspólnie z Fundacją THINK!, związana z obchodami Światowego Dnia Oszczędzania, który wypada 31 października. Jej celem jest promowanie wśród Polaków nawyku oszczędzania oraz umiejętności racjonalnego gospodarowania swoimi zasobami finansowymi. Co roku poprzez medialną kampanię edukacyjną temat oszczędzania dociera corocznie do blisko 3, 5 mln Polaków. W 2013 r. w działaniach bezpośrednich (debaty, spotkania dotyczące edukacji finansowej) objęły swoim zasięgiem 4870 uczestników. W ramach programu zostały opublikowane wyniki szóstej edycji badań "Postawy Polaków wobec oszczędzania". W 2013 r. podobnie jak w roku poprzednim uzupełnieniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych była multimedialna gra internetowa "Pierwszy Milion". W konkursach organizowanych w ramach gry wzięło udział 3500 osób.

Budowanie Niezależności Finansowej Kobiet to program, którego główne cele to poprawa pozycji ekonomiczno-finansowej kobiet doświadczających przemocy oraz zwiększenie szans dziewcząt z rodzin z grup marginalizowanych społecznie - między innymi z powodu przemocy domowej - na lepsze i niezależne życie. Prowadzony jest wspólnie z Centrum Praw Kobiet. W edycji programu realizowanej w 2013 r wzięło udział 846 uczestniczek.

Nagroda Banku Handlowego w Warszawie S.A. za szczególe osiągnięcia w zakresie myśli teoretycznej w sferze ekonomii i finansów to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień dla naukowców w Polsce, zwane "polskim Noblem ekonomicznym". Przyznajemy je by promować najbardziej wartościowe publikacje w dziedzinie ekonomii i finansów.

Być Przedsiębiorczym to program edukacji finansowej skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Realizowany jest we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Celem projektu jest przekazanie uczniom wiedzy z zakresu szeroko pojętej przedsiębiorczości oraz wykształcenie umiejętności i kompetencji w tym obszarze poprzez realizację praktycznych projektów uczniowskich (szkoły gimnazjalne) oraz założenie i prowadzenie przedsiębiorstwa działającego w formie spółki jawnej (szkoły ponadgimnazjalne). W programie uczestniczy 9000 uczniów z 300 szkół.

Business Startup Project to ogólnopolski program realizowany wspólnie z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, skierowany przede wszystkim do osób ze środowiska akademickiego. Uczestnicy programu otrzymują wsparcie warsztatowo-doradcze, dzięki któremu rozpoczną realizację własnych pomysłów biznesowych. Celem programu jest pobudzenie przedsiębiorczości studentów oraz pomoc w urzeczywistnianiu pomysłów na własny biznes. W edycji programu realizowanej w 2013 r. wzięło udział 450 uczestników (350 studentów oraz 100 firm).

Mikroprzedsiębiorca Roku - konkurs organizowany przy merytorycznym wsparciu Microfinance Centre for Central and Eastern Europe oraz Koalicji na rzecz mikroprzedsiębiorczości. Patronat honorowy nad Konkursem objął Wicepremier i Minister Gospodarki Janusz Piechociński. Misją Konkursu jest wspieranie przedsiębiorczości, zachęcanie do zakładania własnych firm oraz wyróżnianie i promowanie najlepszych z nich jako przykładów efektywnych działań gospodarczych. Celem jest nagradzanie mikroprzedsiębiorców zakorzenionych w lokalnych społecznościach, prowadzących z sukcesem tradycyjny lub nowoczesny biznes. W latach 2005-2013 wyróżnionych zostało 93 mikroprzedsiębiorców.

Bezpośrednimi odbiorcami programów z zakresu edukacji finansowej prowadzonych przez Fundację stało się dotychczas prawie 2 000 000 uczniów, nauczycieli i rodziców.

Na potrzeby działań edukacyjnych Fundacja prowadzi projekty badawcze. W roku 2009 zleciła pierwsze w kraju kompleksowe zbadanie stanu wiedzy finansowej Polaków. Dzięki temu mogliśmy jeszcze lepiej dostosować naszą ofertę edukacyjną do istniejących potrzeb. Od roku 2008 Fundacja prowadzi systematyczne badania postaw Polaków wobec oszczędzania, realizowane w ramach programu "Tydzień dla Oszczędzania". W tym samym roku rozpoczęliśmy badania sektora mikroprzedsiębiorców. Wszystkie badania są publicznie dostępne, a także dystrybuowane wśród organizacji i dziennikarzy zajmujących się edukacją finansową.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na temat naszych programów edukacji finansowej oraz filmami przedstawiającymi ich realizacje.